Ordinačné hodiny

www.zubarpresov.sk

Zväčšiť mapu
Koreňové kanáliky
Pojem koreňový kanálik vyvoláva u ľudí nepríjemné pocity.

Po vypočutí množstva hororových príbehov o tom, ako vedia bolieť, aké nepríjemné je „ťahanie nervov“ a aké strašné bolesti vyvolávajú, sa tomu niet čo čudovať. Nuž, niektoré SÚ bolestivé a komplikované, ale skôr ide o výnimku ako pravidlo. Väčšina z nich sa dá ošetriť bezbolestne a bolesti nenastúpia ani po vyprchaní anestézie po výkone. Iba  tie, o ktorých pacienti rozprávajú so svojimi priateľmi, sú problematické. Je množstvo príčin, prečo je ošetrenie  kanálikov zložité.
Koreňové kanáliky
V koreňových kanálikoch sa nachádza  koreňový nerv (pulpa). Ide o kúsok mäkkého tkaniva ako hocijaké iné tkanivo v organizme. Ak si poraníte palec, okamžite reaguje bolesťou a krátko na to zápalom a opuchom. To isté sa deje s pulpou len s tým rozdielom, že tá je uzavretá v úzkom priestore koreňového kanálika. Nastáva ischémia, a to je presne ten stav, ako keď stiahneme bandáž okolo prsta veľmi dlho. Je to výrazne bolestivé.
Môžeme sa nazdávať, že po odumretí pulpy nemôže dôjsť k vzniku bolesti. Niekedy sa to stáva, ale často nervové vlákna ostávajú nažive, lebo hlavné telá nervových buniek (gangliá) nie sú vo vnútri zuba. To spôsobuje vznik chronickej bolesti, ktorá sa objavuje najmä na teplé a studené podnety.
Koreňové kanálikyNervové vlákna obkolesené mŕtvym a silne zapáchajúcim tkanivom reagujú dráždivo. Po čase sa odumretá pulpa uvoľňuje do priestoru pod koreňom zuba a vzniká hnisavý vačok vyplnený hnisom (zvyšky boja nášho organizmu s nepriateľskou infekciou), na čo zub pri dotyku reaguje extrémne bolestivo. Vtedy sa taký absces začína stávať vážnou situáciou  a v časoch pred objavením antibiotík a modernej chirurgie aj smrteľnou. Predtým boli jedinou terapiou takýchto stavov kliešte. V súčasnosti je možné zachrániť zub, aj keď je bolestivý, príp. s abscesom. Správne endodonticky ošetrený zub ostáva v ústnej dutine a nespôsobuje pacientovi žiadne ťažkosti.

Pozor: Ak raz odumrie zubná dreň, príp. sa odstráni zo zuba endodontickou (koreňovou liečbou), zub viac nemá hydratačný mechanizmus (stráca farbu – tmavne) a stáva sa krehkým a je ohrozený fraktúrou. Je dôležité, aby všetky endodonticky ošetrené stoličky a črenové zuby boli pred fraktúrou chránené korunkami.

Novinky
Teraz ponuka vyšetrenia kazov na žuvacích plôškach a v medzizubných priestoroch laserovým prístrojom DIAGNOdent pen.

Obrovskou výhodou v diagnostike kazov  DIAGNOdentom je skutočnosť, že pomocou laseru ich odhalí už v počiatočnom štádiu. Zistí to v zmenách vo fluorescencii zubnej štruktúry. Kaz pritom ešte nemusí byť viditeľný.
Ľudské oko je schopné spozorovať iba 57% z toho, čo zachytí DIAGNOdent pen.